اهل بیت از چه چیزی شاد می شوند؟ اول از غلبه حق بر باطل، رواج توحید و اسلام ناب محمدی که ولایت اهل بیت علیهم السلام است، از تقوی و عبادت و ترک گناه و انجام توبه، جلوه های گوناگون اخلاق کریمه و حمیده مانند رحم و مهربانی، بذل و انفاق، گذشت و آقایی و کرامت و ...
اهل بیت از چه ناراحت می
شوند؟ از مغلوب شدن حق و غلبه باطل، از مهجوری قرآن و اهل بیت علیهم
السلام از رواج معاصی و ترک عبادات، از رشوه و ربا، از ظلم و تعدی به
مظلوم و مستضعف، از کبر و غرور، از دروغ و نفاق و از هرگناه و معصیتی و از
جهل و غفلت و...
اینکه ما علی اکبر را دوست داریم و گاهی برایش گریه می کنیم این موجب ناراحتی اهل بیت می شود یا موجب شادی اهل بیت؟!
باید هر یک قلب و جان مان را با اهل بیت تنظیم کنیم تا ان شاءالله غم و
شادی ما از جنس غم و شادی آنها باشد. از چیزی که اهل بیت را شاد می کند شاد
شویم و از چیزی که آنها را ناراحت می کند ناراحت؛ آن وقت می بینیم که
چقدر دلمان برای مظلومین بحرین و قطیف و ... خون است و بیشتر دست به دعا
برداریم.
جواني و فرصت هاي ناب و البته زود گذر آن قابل برگشت نيست.
تلقی بیشتر مردم از توبه
و اصلاح رفتار این است که تنها در یک شرایط ویژهی عاطفی، احساسی و
معجزهگونه می شود توبه کرد و پس از آن فورا به مرتبه عصمت! می رسند.
یعنی اگر از یک گناه کبیره توبه می کنند، در مقابل تمام گناهان و خطاهای ریز و درشت مصونیت پیدا می کنند.
هر
چند تعریف قرآن و اهل بیت (ع) از توبه با این تلقی نادرست بسیار متفاوت
است و فاصله دارد ولی این نگاه نادرست وجود دارد و مانع بازگشت خیلی ها می
شود
ا این باور نادرست، پس
از توبه، سطح انتظار فرد ازخودش به شدت افزایش پیدا کرده و با کوچک ترین
گناه، آرامش و اطمینان خود را از دست داده و خود را سرزنش می کند و
"اعتماد به نفس" و "عزت نفس"خود را از دست می دهد و عدم موفقیت خود در
توبه را (با تلقی اشتباه) ناشی از عدم توجه و عنایت خداوند و روسیاهی و
بدشانسی خود می داند و خود را "مردود همیشگی" درگاه الهی می داند و آدمی
در این حال ، سخت طعمهی شیطان می شود.
با توجه به پرسش های متنوع در خصوص توبه واصلاح رفتار و وجود این نوع تلقی اشتباه, مراحل توبه را با هم مرور کنیم:
- پشیمانی (النـَّدمُ توبة)
- تصمیم جدی برای ترک گناه (عزم)
- بازگشت به سوی خدا و عذر خواهی وطلب مغفرت از خدای غفور(استغفر الله ربی واتوب الیه)
- اگر حقی از خدا یا مردم در گناه ضایع شده باید جبران شود.(مثلا:خیانت در امانت ,حق مردم و ترک نماز ,حق خدا)
- اصلاح برنامه زندگی
- عدم تکرار خاطرات گناه و عدم تکرار سرزنش خود (التائب من الذنب کمن لا ذنب له)
- اطمینان کامل به رحمت بی انتها و مغفرت بی نهایت خداوند غفور رحیم برای همیشه
از این حرفها بگذریم؛ اجازه بدهید دو نکته ساده هیئتی عرض کنم:
الف) شما روضه ی ماهیانه دارید؟ مجالسی که در قدیم خیلی رایج بود و یک
روحانی در کمتر از یک ساعت، چند مسئله شرعی و اعتقادی را بیان می کرد با
کمی موعظه و خودش یا یک مداح با ذکر توسل، روضه ای می خواند و چشم ها تر می
شد و امن یجیب و دعا و جلسه با یک چای ساده تمام می شد. نه لازم بود
مداح و سخنران کشوری باشند و مشهور و نه لازم بود برای جلسه تدارکات
پیچیده و سختی در نظر گرفت؛ فقط یک اعلام ساده به در و همسایه و فامیل که
ما مثلا سوم ماه قمری ساعت ۶ بعداز ظهر روضه داریم.
به این نوع جلسات بسیار نیازمندیم. مخالف جلسات عمومی گسترده نیستم اما
تاثیر این نوع مجالس روضه ی خانگی را بسیار بیشتر از مجالس چند ده هزار
نفری می دانم و هر دو را لازم. اگر چنین رسمی ندارید امتحان کنید.
ب) هیئت هفتگی چطور دارید؟ مثلا ما از زمانی که با دوستانمون -که امروز
اغلب روحانی هستند- هیئت متوسلین به حضرت امام هادی علیه السلام را در دهه
۶۰ -دهه دوم زندگی مان- تاسیس کردیم، همه خانوادگی تعلق خاطر و عشقی به
آن داریم و نذر و نیازها و توسلات مان اغلب درآن جاست.